Szanowni Państwo
1 czerwca br. wchodzi w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach
dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP, która
zakłada m.in:
1. Obowiązkową pełną elektronizację postępowań w sprawach
zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy
cudzoziemcowi;
2. Pełną elektronizację postępowań również w postępowaniu
odwoławczym;
3. Indywidualne konta dla cudzoziemca;
4. Obowiązek przekazywania umów zawartych z cudzoziemcem do
organu który wydał zezwolenie lub oświadczenie poprzez system
teleinformatyczny;
5. Powiadamianie organu, który wydał dokument o podjęciu,
niepodjęciu lub zakończeniu pracy przez cudzoziemca.
Od 1 czerwca 2025 r. obowiązkowa jest pełna elektronizacja
postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu
pracy cudzoziemcowi. Wszystkie wnioski muszą być składane za pomocą systemu
teleinformatycznego praca.gov.pl, poprzez konto założone w systemie.
Przepisy te mają odpowiednio zastosowanie do wniosków o zezwolenia na
pracę i zezwolenia na pracę sezonową oraz wpis oświadczenia o
powierzeniu pracy składanych po 31 maja br.
Nowe zasady w zatrudnianiu cudzoziemców w zakresie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi:
Termin na składanie informacji do wpisanych oświadczeń:
- 7 dni od rozpoczęcia pracy na złożenie podjęcia,
- 14 dni od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w oświadczeniu, na złożenie niepodjęcia.
Wnioskodawca ma obowiązek informowania o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie (definitywnie) na podstawie oświadczenia.
Uwaga: zgłoszenie informacji o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie unieważnia oświadczenia z mocy prawa.
- Przed zatrudnieniem cudzoziemca (czyli przed datą rozpoczęcia pracy wpisaną na oświadczeniu) musisz wysłać do urzędu pracy kopię zawartej umowy.
- Urząd nie wpisze oświadczenia do rejestru, jeśli nie masz uregulowanych składek ZUS i podatków.
- Wizy wydane w celach 01, 02,11,14, 20, 23 oraz wydane w celu tranzytu od 1 czerwca 2025 r. nie uprawniają do prac na podstawie oświadczenia lub zezwolenia na pracę.
- Pracodawca nie musi już przeprowadzać tzw. testu rynku pracy!(Informacja starosty)
Od 1 czerwca 2025 zniesiono obowiązek potwierdzenia przez urząd pracy, że na dane stanowisko nie ma odpowiednich kandydatów spośród zarejestrowanych bezrobotnych.
Od 1 czerwca 2025 r. urząd pracy może przyjąć ofertę pracy w celu uzyskania informacji starosty jedynie w sytuacji, gdy dostarczenia takiego dokumentu wymaga postępowanie o udzielenie zezwolenia na pracę wszczęte przed 1 czerwca 2025 r. W takim przypadku do zgłoszenia oferty pracy należy dołączyć wniosek o wydanie informacji starosty oraz dokument potwierdzający, że sprawa wydania zezwolenia na pracę została wszczęta przed 1 czerwca 2025 r., np. kopię wezwania od wojewody do dostarczenia brakującej informacji starosty lub potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę przed 1 czerwca 2025 r.